onsdag 25 juni 2014

von Trotta-Maraton: Introduktion


Planen var egentligen att köra ett Mai Zetterling-maraton, men hennes filmer är svåra att få tag på. Länge fanns en handfull av dem på Viaplay och kanske Filmnet, men inte längre. Så jag övergav Zetterling för Margarethe von Trotta. Viktigt var i alla fall att jag valde en kvinna denna gång, eftersom männen har tagit hela filmbranschen som gisslan. Varje film jag skrivit om hittills på denna blogg är, så vitt jag vet, både regisserad och skriven av en man. Så blir det när man väljer helt på måfå. Detta är inte nödvändigtvis ett problem för kvinnoskildringen i sig, eftersom det finns män som kan skildra kvinnor väl. Du vet vilka de är, de behöver inte få plats här. Vad som är nedslående är utsikterna till jobb för kvinnor som vill bli regissörer och manusförfattare, och det finns ingen som helst anledning till att det måste vara så. Jag är nyfiken på vilket tonläge det samlade filmutbudet skulle hamna i, om könsfördelningen var mer jämställd.

På förhand har jag blott några lösryckta fakta om von Trotta, som jag snappat upp lite varstans: Hon är ännu aktiv. Hon kommer från Tyskland. Hon började som skådespelerska, men har nu slutat med det. Hon hade turen och skickligheten att ryckas med i den tyska "nya vågen" av unga filmskapare på 70-talet, som förutom henne bestod av framför allt Wim Wenders, Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder och hennes dåvarande make Volker Schlöndorff. Hon är numera en förebild inom feministisk film. Hon skriver sina egna manus och har alltid kvinnor i huvudrollerna. Hon gör biografiska filmer som är politiska utifrån individens perspektiv. Hon är en skicklig personregissör och är omtyckt av sina skådisar tack vare sin bakgrund som skådespelerska.

Jag har sett en av hennes filmer - Kvinnorna på Rosenstrasse - men den föll mig inte riktigt i smaken. För detta maraton ska jag försöka se om den med nya ögon, plus fem andra filmer. Så min "tittlista" blir som följer:


  • Katharina Blums förlorade heder (1975)
  • Christa Klages stora förtvivlan (1978)
  • Två tyska systrar (1981)
  • Rosa Luxemburg (1986)
  • Kvinnorna på Rosenstrasse (2003)
  • Hannah Arendt (2012)

Kronologiskt och fint, inte sant? Hoppas jag kan få tag i dem alla. Glipan för 90-talet beror på att hon mestadels ägnade sig åt TV-filmer under denna tid. Jag hade gärna inkluderat någon av dessa, men jag har inte kunnat hitta dem någonstans. Jag har beställt "Katharina Blums förlorade heder" på Criterion-DVD, men den har dröjt länge nu. Kom igen, Papercut. Tre av filmerna finns på YouTube och "Hannah Arendt" går att hyra via flera streamingtjänster. Det mest osäkra kortet är "Kvinnorna på Rosenstrasse" som finns på något av biblioteken i stan, men biblioteks-DVD:er är ofta spännande upplevelser som kan vara repiga bortom all räddning. En gång när jag hyrde en DVD på Ålidhemskiosken blev jag ombedd av den bekymrade ägaren att ta det varligt med skivan och "inte repa den med en gaffel", för skivan kan bli obrukbar då. Bibliotekspersonalen utfärdar uppenbarligen inte några såna uppmaningar.

Det här ska bli kul! Framförallt ser jag fram emot "Rosa Luxemburg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar