lördag 16 augusti 2014

The Thing (1982)



Jag gjorde allvar av mitt hot från förra blogginlägget och såg om den John Carpenter-ledda tolkningen av "The Thing". Nu är jag klåfingrigt nära att tilde-markera detta inlägg, vilket skulle betyda att jag lägger den till skaran av favoritfilmer. Vi får väl se hur jag gör. Det måste vara femte eller sjätte gången jag ser den, men tro inte för en sekund att jag har tröttnat. Här har vi något så ovanligt som en skräckfilm som skrämmer, inte trots att den är en splatterfest, utan delvis på grund av att den är en splatterfest. 

Den använder gastkramande specialeffekter - designade av mästaren på gummi, Robin R. Bottin - till att skapa en utomjordisk varelse som närmast saknar attribut. Du som sett "The Thing" kan försöka att beskriva denna "sak" för någon som aldrig sett den, och jag sätter tusen spänn på att du kommer att börja beskriva dess egenskaper. Följdfrågan kommer kanske: Jaja, men hur ser den ut? Och så blir det genast mycket knepigare. Du kan göra ett målande försök att beskriva, men chansen är stor att porträttet blir helt annorlunda i den andres föreställningar. Effekterna som hantverk har fått allt beröm, och det är välförtjänt, men jag tycker att den fantasi som designade dem förtjänar samma lovsång. I all sin sjuka härlighet.

Här kommer mitt försök till beskrivning: I sin natur har denna varelse förmågan att svälja andra organismer och assimilera dessa. När den är klar med dig är du inte bara borta, den har ersatt din plats i världen med sig själv. Den ser ut som dig, pratar och beter sig som dig, skrattar ditt skratt, avger din kroppsodör, stjäl dina skämt, men den är inte du. Den är bara din gestalt, som nu letar efter nästa organism att assimilera. Den har gästat Gud-vet-hur många planeter och turen har kommit till vår. Med sin nya kropps egenskaper är den fullkomligt redo för livet på sin nya koloni. Bara i det korta, motbjudande skede då den förvandlas, får man se dess sanna natur. Skulle någon ertappa den, återgår den till sin dödligaste form och angriper.



Dessa effekter har givit "The Thing" dess goda rykte, men de hade inte varit till någon nytta utan filmens sugande, psykologiska undertryck. Det börjar redan med förtexterna, där Ennio Morricones musik har en basgång som imiterar mänsklig puls, och en syntetisk orgel som imiterar en melodi. Detta ackompanjerar en scen där en helikopter jagar en hund över de Antarktiska vidderna. Från passagerarsätet beskjuter en norrman hunden med sitt gevär. Den lyckas fly till en amerikansk forskningsstation, där besättningen räddar den ur dess prekära situation. Norrmannen vådaskjuter en av jänkarna, och det blir det sista han gör innan han dör. Sedan tar amerikanerna över handlingen.

Carpenters version är mycket närmare sitt litterära ursprung än versionen från '51. En skäggig, varghundslik Kurt Russell frontar en ensemble skådisar som i övrigt är relativt okända. Han är helikopterpiloten i besättningen, som består av elva man till. I sin första scen spelar han schack mot en datoriserad motståndare och förlorar. Men matchen tar liksom aldrig slut. Hans film är i grund och botten en psykologisk kamp mellan Russells rollfigur och angriparen. Bara när han avslöjar den, avslöjar den sig själv. 

Det som gör "The Thing" så involverande första gången är att den är som en gissningslek. Carpenter och Bill Lancasters manus undanhåller klokt nog många av varelsens mord, så att du som publik är i samma sits som Kurt Russell. Vem kan han lita på? Vi får några ledtrådar - jag upptäcker nya vid varje omtitt - men även många villospår. Besättningen är tillräckligt liten för att göra varje medlem till en individ, men också tillräckligt stor för att förvirra. Varelsen är slug, och det borde den vara med tanke på hur många planeter den verkar ha invaderat. För varje drag som någon kommer på, har varelsen ett motdrag. Den är, trots allt, med när planen kläcks.



Filmen målar upp bilden av ett vidrigt universum där ute, om varelserna på andra planeter ser ut som denna freakshow. Den presenterar också en trovärdig erövrare av galaxerna när man tänker efter. Givet att intergalaktiska resor är möjliga, så är den varelse som bäst, snabbast och enklast anpassar sig till livet under en ny atmosfär också den som vinner. Som dess tagline säger: "Människan är varmaste gömstället."

"The Thing" är en ovanligt mörk och paranoid liten historia, hyfsat välspelad, rasande skickligt gjord och garanterat magstark första gången man ser den. Jag kan inte påstå att jag upplevde samma skräck denna gång, men den har en mörk underton och intensitet som är svår att skaka av sig. Där den gamla versionen förenade sina forskare i en gemensam kamp mot ett yttre hot, är denna version en individens kamp mot sin misstrogenhet och sin omgivnings inre. Tro mig, det är ingen kamp man vill föra om man slipper. Psykologi har nog aldrig skildrats så vämjeligt som här.

Jag såg denna film på StageVu. Härnäst kommer jag att skriva om - jajamensan - 2011-versionen av "The Thing". Sen är det dags att gå vidare. Jag börjar känna mig klar med denna historia, och jag såg en hel del film i somras som jag prokrastinerat bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar