måndag 3 mars 2014

Alla förändringar sker i hemlighet

I största hemlighet skapar jag härmed en ny blogg, en vit, fräsch sådan, en temablogg i det ämne jag en gång hängav mig åt med sådan glöd, ett intresse som jag vänt ryggen åtskilliga gånger men som alltid tycks knacka mig på axeln och meddela: "Jag är din familj, jag är ditt blod. Föd mig!" På sistone har det knackat så ihärdigt att det krävt en respons. Och här är den - min nystartade blogg om film. Om du hittar hit är du är så varmt välkommen!

Den får heta Filmlik, och varför det? Kanske för att den kommer framstå som ett levande filmlik, eller kanske för att den kommer att rulla upp för dina ögon likt en remsa film, eller kanske för att min andra blogg heter henlik goddammit. Jag ska försöka skriva varje vecka, blåsa liv i glöden så att säga. Och jag ska se om jag ska försöka mig på nån form av layoutarbete med denna sida.

---

Jag planerar att fullfölja ett projekt jag påbörjade för ett par år sedan - att skriva utförliga (läs långdragna) texter om de filmer som betyder något för mig. Mina favoritfilmer med andra ord. Nya tillkommer ständigt. Tolv långa texter av mycket skiftande kvalitet finns redan att läsa på min gamla blogg.

Jag planerar att skriva recensioner av det mesta jag ser, för att på så sätt tvinga mig att välja filmupplevelser med större omsorg, och kanske till och med finna en övergripande plan i allt tittande. Jag vill förändra sättet jag tittar på film. Slötittandet ska bort till förmån för lite skärpa och jävlar anamma. Den avtrubbade hjärnan behöver vässas. Dessutom vill jag se färre filmer och hur gör man det? Man gör ett arbete av varje titt!

Jag planerar att skriva allmänt om film. Men jag är bara en lekman i en liten bubbla i den stora filmvärlden. Jag har inga högskolepoäng i filmvetenskap, utan allt jag vet har kommit till mig via icke-handledd fritid. Det är filmsnack genom mina grumliga glasögon. Förvänta dig inget skvaller. Förvänta dig inga nyheter heller, även om de kan förekomma. För sådan info finns mycket bättre källor.

Jag planerar att fortsätta utveckla mitt skrivande, för i egenskap av kroniskt tillbakadragen är det här min värld, det skrivna ordets domäner. Här kan jag uttrycka mig friare än där utanför. Där jag måste tala - i alla fall bland många och/eller främmande mänskor - tenderar jag att smaka på orden så pass länge innan jag yttrar dem att de hunnit surna. Det tycks djupt integrerat med min personlighet. Jag svär att det inte är självvalt.

---

Vem är jag då? Som person är jag ännu densamma: ett introvert, inte sällan blygt, ganska ofta norrländskt kreatur. Kanske litet insnöad här uppe, men med den skriande ambitionen att gräva mig ut. Utöver film är jag intresserad av kultur i stort, kanske framförallt litteratur, men på en ännu lägre lekmannanivå än för film. Och jag gillar paradoxalt nog att samtala, när jag väl kommer igång är samtal det bästa som finns. Dessutom är jag fysiskt aktiv, jag löper som en dåre om vårarna och somrarna här, för det är inte klokt hur bra man mår av det!

Min gamla blogg var ursprungligen en ointressant ego-blogg om en ointressant existens som bara verkade sjuda med liv i gränstrakterna mellan det upplevda och det påhittade. Sedermera började jag skriva lyrik, eller poesi, eller vad man ska kalla det. Hittepå som rimmade för det mesta. Jag planerar att utveckla det också, på annat håll. Jag lovar att denna blogg ska vara befriad från sådant, och jag svär att henlik goddammit härmed är befriad från texter om film.

Så. Det var mina förtexter. Låt handlingen börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar