fredag 7 mars 2014

Zatoichi-Maraton: Introduktion



Under en tid har Zatoichi - "den blinde massören Ichi" som namnet betyder på svenska - varit föremål för ett extensivt maraton i mitt hem. Rättvisan är blind tycks vara det budskap som han ristade in i den japanska filmhistorien i en serie på 26 filmer mellan 1962 och -89. Mitt maraton har nyss passerat film nummer nio, och jag beklagar att du måste träda in så här mitt i, men jag vägrar prompt att börja om från början. Framförallt när varje film är fristående och efter de första två-tre kan ses i vilken ordning som helst. Jag har själv inte följt dem slaviskt i kronologisk ordning - innan detta maraton hade jag sett några senare filmer i serien.

Zatoichi är en vagabond. Vandrandet är hans mål. Varje film följer samma mall: Han anländer till ett nytt samhälle, och hinner knappt finna sig tillrätta förrän han upptäcker att vanligt, hederligt folk på något sätt utnyttjas av de bemedlade som vill bli ännu rikare. Om han inte tvingas in i konflikten beslutar han sig alltid för att bekämpa kapitalisterna, och han vinner alltid, även om han får uppleva svåra förluster bland sina nyfunna vänner. På något sätt påminner hans öde mig om Jan Lööfs serieskapelse Felix, grabben som i sina äventyr ständigt träffar nya fantastiska vänner (Fantomen t.ex.!), som han måste förlora innan sista serierutan, så att nästa äventyr kan börja på ruta ett. De båda delar samma ensamhet och rotlöshet. Felix och Zatoichi - måtte deras vägar en dag korsas.


Hur kan han hjälpa till då, blind som han är? I sin blindkäpp döljer han ett vasst svärd, som han drar snabbare än någon annan. Hans förfinade hörsel guidar klingan rätt, och motståndaren förstår inte vad som hänt förrän han, alltid med fördröjd effekt, klyvs mitt itu. Ichi håller sitt svärd såsom han håller sin käpp, med bladet nedåt, en teknik som skurkarnas hejdukar är inte tränade att bemöta. Hans handikapp blir till hans fördel, eftersom blindheten gör honom till en känslig bedömare av karaktär. Spelar du falsk hasard, klyver han dina tärningar på mitten. På grund av sina färdigheter föregås han av sitt rykte vart än han kommer. Av girighet eller ära vill många honom illa. Alla känner till namnet Zatoichi, så de väntar sig en Zatoichi. Ingen bekymrar sig om trashanken med sitt osäkra manér och sina framstammade artigheter. Hans förmåga att förställa sig överrumplar fienden varje gång.

Babykindade Shintaro Katsu är huvudrollens skapare. Han ger sin Ichi den ödmjuka fasad som tycks vara normalläget, men kan fort som en fingerknäppning, när nöden så kräver, växla till passiv-aggressiv pondus eller rentav fullfjädrad vrede, en sådan som kanaliseras genom svärdet. Ichi utvecklas inte från film till film, utan kan redan från första stund anses fullärd. Han är istället en sådan figur som gång på gång får visa sin karaktär och sina färdigheter i en värld som behöver dem i episod efter episod, eftersom tyranniet är på ständig återväxt, likt hydrans huvuden när man hugger av dem.

Katsus skapelse är så fascinerande att ingen film i serien är dålig (tvåan är bäst hittills!). Tyvärr är aldrig intrigen så bra att någon film heller är mästerlig. Varje film innehåller samma fasta beståndsdelar, hoplappade i skiftande ordning. Det är människor av god eller ond karaktär. Det är svärdsdueller, tavernor, tärningsspel, massage, damer i fara, orättvisa, kapitalism och förtryck. Finfina beståndsdelar i sig, men att de på detta enkla koncept kunde generera så många uppföljare är förbluffande. Jag kan inte ens minnas att vi har fått reda på särskilt mycket om Ichis bakgrund, och om så är fallet så kan det inte ha varit några väsentliga detaljer. Hans bakgrund är för mig det oskrivna bladet. Kanske skrivs den berättelsen färdigt i hans framtid. Jag är spänd på att se vart denna maratonmarsch bär honom.

Om du är sugen på att hänga med finns nästan alla filmer på youtube. Här är den första:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar