onsdag 5 mars 2014

Resumé - del 2

Och, som jag utlovade i en svag stund, den andra halvan av resumén. Den lyder som följer:

---



Blade Runner (1982) - Är jag ensam om att tycka att Blade Runner är en av de filmer som är bäst när man inte ser den? Istället växer den i stunder av eftertänksamhet. Jag tror i alla fall att regissören Ridley Scott en gång instämde, när man inser hur mycket han har mixtrat med sin film sedan ursprungsreleasen för 32 år sedan. Inte förrän 2007 verkade han färdig, den version han släppte då benämndes Blade Runner: Final Cut

Ska vi kalla den en neon-noir(?), som utspelas i Los Angeles år 2019, där mänskokonstruktioner - robotar förvillande lika människor, så kallade replikanter - används till slavarbete vid kolonierna på andra planeter. På jorden är de förbjudna enligt lag. När filmen inleds har en grupp replikanter revolterat och återvänt hem av outgrundlig anledning. Harrison Ford spelar den Blade Runner - benämningen på den yrkesgrupp som "avskedar" replikanter från jordelivet - som anlitas för att kullkasta deras planer. I texten menar jag att scenografin, som aktörerna rör sig i, nästan är mer intressant än själva intrigen. Ett evigt mörker råder. Förbränningsugnar och evigt neonskimmer försöker fåfängt att lysa upp staden. Miljön berättar en helt annan, större historia om planetens öde och de som måste vistas på den.



Den tunna röda linjen (1998) - Jag tog verkligen i så jag sprack när jag skrev om detta sublima antikrigsdrama som är så mycket större än den batalj den skildrar. Men det är Terry Malick i ett nötskal, hans filmer gör sig inte bra i skrift. De är inte gjorda för den snacksaliga delen av dig, och kanske därför är han en av filmmediets främsta företrädare. Han gör verk för sinnet snarare än tanken, och det är därför de lättvindigt brukar sammanfattas som 'poetiska'. Som filmskapare kan du med gott uppsåt försöka imitera hans stil, och nästan garanterat hamna i någon form av parodi. Se Den tunna röda linjen, absolut, men börja se den när du känner dig fullständigt ledig, och du kan komma ut i andra änden ännu mer befriad.



Aguirre - Guds vrede (1972) - En lämpligt hypnotisk skildring av en dödsdömd expedition som hypnotiserats av löftet om ett guldrike någonstans djupt inne i Amazonas. Den gamle besten Klaus Kinski spelar Aguirre, som leder expeditionen som en tyrann, ser till att undanskaffa misstyckare, och inte ens är renhårig nog att ta ansvaret utan duperar andra att leda genom.

Aguirre - Guds vrede var filmen som lärde mig att man kan betrakta en film genom objektiva glasögon, sådana man kan ikläda sig när man inte gillar vad man ser. Upphovsman Werner Herzog verkar avsky hela detta företag, ändå involverar han oss i det till fullo med sin dokumentära stil. Det finns ingen på denna expedition vi vill identifiera oss med. Istället är det en mästerlig skildring av hybris och missriktad ambition. Vi kan bara hånle åt deras jakt på El Dorado, guldriket som aldrig fanns, och önska dessa rasistiska, fåfänga, skenheliga snobbar god jaktlycka!




Kes - Falken (1969) - Vanliga människor är hjältarna i Ken Loachs socialrealistiska, underbara filmer. Här i form av pojken Billy Casper, enstöringen som en dag finner en vän i tornfalken som han väljer att kalla Kes. Någonstans i pojkens framtid väntar Sheffields underjordiska kolgruva, men Kes stakar ut en ny, alternativ väg åt honom, mot himmelriket som falken rör sig fritt genom. Ni kan kalla det för 'hopp'.




Kvinnan i sanden (1964) - Jag är nöjd med texten jag skrev om denna sorgligt förbisedda film, som jag skulle ranka högst av alla filmer om någon tvingade mig. En entomolog i jakt på sällsynta skalbaggar vistas en dag på sanddynerna runt en by vid havet. När han missar bussen hem, får han kinesa hos en kvinnlig bybo, som bor i en enorm, djup grop i sanden. Morgonen därpå, när han ska lämna gropen, upptäcker han att repstegen han klättrade nedför är borta. Byn har fångat honom, och sammanlänkat hans öde med dess eget. Det som till en början framstår som en kidnappningsthriller utvecklas till ett existentialistiskt drama, i en film som på något sätt känns kusligt bekant och höll mig i sitt grepp under lång tid efter första titten. Måste ses till varje pris.




Suspiria (1977) - Den första regelrätta skräckfilmen på min lista, och en ytterst tjusig sådan. Min förkärlek för skräck tror jag etablerades när jag som yngling läste Poe-noveller, och mitt psyke stöptes i gotiska former. Skräckfilm har älskat att plåga sina kvinnor sedan genrens begynnelse, konstaterade jag i texten, men här är skräcken genuin och tittaren deltar på offrens sida. Huvudrollen är en balettdansös som kommer till den tyska staden Freiburg för att fullborda sin utbildning. Tyvärr är skolan hemvist åt en sammanslutning häxor som vill förbli oupptäckt, men gissa vem som kommer dem på spåren? Handlingen är inget vidare, men hantverket i denna historia är mästerligt. Musiken jagar offren i lika hög grad som mördaren, medan den plågar våra sinnen. Vår empati prövas hårt i utdragna dödsdanser som med vidrig, mardrömslik logik skrämmer oss halvt till döds.

---

Det var mina första tolv favoriter. Nu kan jag gå vidare. Detta är ett oändligt projekt som kommer att uppdateras med regelbunden oregelbundenhet. Det finns prestigeval som Casablanca, Gudfadern och Det sjunde inseglet som jag förstås gillar, men att skriva om dem känns så förutsägbart och opersonligt att jag helst låter bli, men vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar