lördag 22 mars 2014

Ingenjör Andrées luftfärd på youtube!

Titeln lurar oss att tro att det är någon okänd Jules Verne-filmatisering. Men Ingenjör Andrées luftfärd handlar om den olycksaliga polarexpeditionen 1897 som leddes av Salomon August Andrée (Max von Sydow) med syfte att nå nordpolen med ballong. Under drygt tre decennier var dess öde en gåta, fram till 1930 då dess kvarlevor upptäcktes på Vitön i Barents hav. Filmen, som regisserades av Jan Troell och släpptes 1982, är baserad på Per Olof Sundmans roman med samma titel. Den är en dramatisk skildring av vad som kan ha inträffat.

Jag såg den först som parvel och slutet måste ha satt djupa spår i mitt psyke. Långt efter jag glömt bort denna film såg jag den igen. Filmen var mig helt obekant tills de kraschade på isen och svallvågor från förr sköljde över mig igen. Jag kan ju inte avslöja vad som händer, men låt oss säga att slutet kommer för tidigt, till förödande effekt för någon med välutvecklad fantasi.

Den är en av inte jättemånga svenska filmer som blivit Oscarsnominerad för bästa utländska film. Skamligt nog finns den inte någonstans att få tag på (begagnade VHS-kassetter undantaget) eftersom den aldrig släppts på DVD. Den hade naturligtvis släppts för länge sedan om den inte hade hamnat i nåt upphovsrättsmässigt limbo. Där har ni upphovsskyddets baksida i hela dess prakt.

Nu har jag hittat hela filmen, uppdelad på två långa klipp, på youtube under dess internationella titel Flight of the eagle. Det är en VHS-ripp men kvaliteten duger absolut. Är du det minsta nyfiken så se den snarast, innan den plockas bort. Denna lilla pirat-akt är i själva verket en kulturgärning, som du kan skåda här i hela dess prakt. Se den här eller inte alls:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar