Det mest skrämmande med skräckfilmen "You're Next" är att den enligt IMDb dessutom klassificeras som komedi. Jag registrerade inget skämt under hela filmen. I en scen startar protagonisten en mixer, vänder den upp och ned och börjar mixa en skurk från huvudsvålen nedåt tills han inte längre visar några livstecken. Är det kul? I en annan scen springer en person genom en dörröppning och fastnar i en pianotråd i halshöjd och flyger bakåt med halsen vidöppen. Är det ett dråpligt dråp? Jösses, jag måste ju helt sakna humor.
Detta är en slasher, en undergenre till skräckfilmen som verkar så fullständigt besatt av sina klichéer att den är sina klichéer. Jag kommer inte på någon annan sorts film (porrfilm kanske?) som i sig själv ger så mycket fakta på förhand. Handling, struktur, regler, arketyper. Finn en lämplig miljö, köp lite oxblod, haffa några skådespelarstudenter och du är redo att filma.
Visst, jag överdriver. Men det måste vara oerhört tryggt att röra sig i ett så färdigpaketerat koncept att allt man behöver bekymra sig om är sin egen stil. Inte undra på att slasher är en inkörsport för många filmare som älskar sin kamera, men hatar sin skrivmaskin. Men de kan inte förvänta sig att skrämma många genom att använda samma teknik om och om igen. Särskilt inte när den ena efter den andra redan har använt exakt samma teknik om och om igen.
Bakom kameran denna gång står Adam Wingard. Om de bästa regissörerna spelar mig som en flygel med alla dess möjligheter, spelar han mig som en cymbal. Den innehåller mord på löpande band, och ett konstant skrikande däremellan förmedlar rollfigurernas skräck utan att låta åskådaren känna någon egen. Maken till tondöv skrämsel får man leta efter. Dock har den en godkänd uppbyggnad som varar 25 minuter innan en armborstpil flyger in genom ett fönster och genomborrar en persons pannben.
Fram till dess har vi fått se filmen öppnas med ett typiskt dubbelmord, som har väldigt lite att göra med resten av filmen. Inget fel med det, men det är taffligt genomfört. Därefter får vi se mordoffrets granne anlända till sitt hus med sin fru. Där ska en familjesammankomst äga rum. Parets fyra vuxna barn ska hälsa på, var och en med sin respektive, vilket ger en sjuherrans massa folk på en isolerad plats ute på vischan. Det garanterar mycket blod och det garanterar någonting annat därtill, som du måste få lista ut själv - det har med Roger Eberts "the law of economy of character" att göra.
Under en gemensam middag till firande av föräldrarnas bröllopsdag inträffar incidenten med pilen genom fönstret och en natt av skräck kan börja. Det visar sig att huset är belägrat av vettvillingar iförda djurmask, och de vill inget annat än att ha ihjäl var och en. Ett motiv finns, men vi får vänta på det tills knappt någon längre är vid liv. En av de utomstående, flickvännen (Sharni Vinson) till en av sönerna, träder fram som en trolig protagonist när familjen insisterar på att bråka sinsemellan. Och ja, eftersom huset är ett renoveringsobjekt finns här många tillhyggen att slåss med.
Så länge skurkarna är anonyma överraskar de sina offer som om de kunnat förutspå deras rörelser på förhand, och dessa offer har en orimlig förmåga att utsätta sig för fara. De agerar på ett visst sätt, inte för att det verkar rimligt, utan för att manuset kräver att de hamnar i vissa givna situationer. Detta konstruerade sätt att skapa "spänning" påminner om oss att vi ser en film som omfamnar sina klichéer som om de vore dogmer. När man känner till dessa så vet man precis vad som väntar, vem som lever längst, vilken scen som mynnar ut i vad, vilket utseende som är ondskefullt och vilken personlighetstyp som inte är värd att leva. Låter det spännande? Försök bli rädd av ett regelverk, typ "Svea Rikes Lag", så förstår du vad jag menar.
Jag är extra besviken för att grundtanken är så god. Filmens stomme, denna svårt dysfunktionella familj, hade kunnat skapa ett skräckdrama av grekiska proportioner, men "You're Next" sviker denna tanke med ett innehåll och utförande svårt tyngt av genrens dekorum. Om tanken var att göra den komisk kan jag förstå varför skräcken uteblir. Men eftersom Wingard saknar komisk talang så hoppas jag han försöker sig på skräck i sin nästa skräckfilm. Förmodligen inte, eftersom "You're Next" sedan sin release har hyllats av majoriteten kritiker. De får väl stå sitt kast och genomlida en likadan film en gång till. Ska bli kul att se hur länge de står ut.
Jag hyrde "You're Next" på film2home för 9 kr. Verkligen billigt, och kanske till och med värt pengarna om du verkligen gillar slasher. Du vet vad du får. Men tiden du slösar bort kan du aldrig få åter. Vågar du, vågar du chansa?
Visst, jag överdriver. Men det måste vara oerhört tryggt att röra sig i ett så färdigpaketerat koncept att allt man behöver bekymra sig om är sin egen stil. Inte undra på att slasher är en inkörsport för många filmare som älskar sin kamera, men hatar sin skrivmaskin. Men de kan inte förvänta sig att skrämma många genom att använda samma teknik om och om igen. Särskilt inte när den ena efter den andra redan har använt exakt samma teknik om och om igen.
Bakom kameran denna gång står Adam Wingard. Om de bästa regissörerna spelar mig som en flygel med alla dess möjligheter, spelar han mig som en cymbal. Den innehåller mord på löpande band, och ett konstant skrikande däremellan förmedlar rollfigurernas skräck utan att låta åskådaren känna någon egen. Maken till tondöv skrämsel får man leta efter. Dock har den en godkänd uppbyggnad som varar 25 minuter innan en armborstpil flyger in genom ett fönster och genomborrar en persons pannben.
Fram till dess har vi fått se filmen öppnas med ett typiskt dubbelmord, som har väldigt lite att göra med resten av filmen. Inget fel med det, men det är taffligt genomfört. Därefter får vi se mordoffrets granne anlända till sitt hus med sin fru. Där ska en familjesammankomst äga rum. Parets fyra vuxna barn ska hälsa på, var och en med sin respektive, vilket ger en sjuherrans massa folk på en isolerad plats ute på vischan. Det garanterar mycket blod och det garanterar någonting annat därtill, som du måste få lista ut själv - det har med Roger Eberts "the law of economy of character" att göra.
Under en gemensam middag till firande av föräldrarnas bröllopsdag inträffar incidenten med pilen genom fönstret och en natt av skräck kan börja. Det visar sig att huset är belägrat av vettvillingar iförda djurmask, och de vill inget annat än att ha ihjäl var och en. Ett motiv finns, men vi får vänta på det tills knappt någon längre är vid liv. En av de utomstående, flickvännen (Sharni Vinson) till en av sönerna, träder fram som en trolig protagonist när familjen insisterar på att bråka sinsemellan. Och ja, eftersom huset är ett renoveringsobjekt finns här många tillhyggen att slåss med.
Så länge skurkarna är anonyma överraskar de sina offer som om de kunnat förutspå deras rörelser på förhand, och dessa offer har en orimlig förmåga att utsätta sig för fara. De agerar på ett visst sätt, inte för att det verkar rimligt, utan för att manuset kräver att de hamnar i vissa givna situationer. Detta konstruerade sätt att skapa "spänning" påminner om oss att vi ser en film som omfamnar sina klichéer som om de vore dogmer. När man känner till dessa så vet man precis vad som väntar, vem som lever längst, vilken scen som mynnar ut i vad, vilket utseende som är ondskefullt och vilken personlighetstyp som inte är värd att leva. Låter det spännande? Försök bli rädd av ett regelverk, typ "Svea Rikes Lag", så förstår du vad jag menar.
Jag är extra besviken för att grundtanken är så god. Filmens stomme, denna svårt dysfunktionella familj, hade kunnat skapa ett skräckdrama av grekiska proportioner, men "You're Next" sviker denna tanke med ett innehåll och utförande svårt tyngt av genrens dekorum. Om tanken var att göra den komisk kan jag förstå varför skräcken uteblir. Men eftersom Wingard saknar komisk talang så hoppas jag han försöker sig på skräck i sin nästa skräckfilm. Förmodligen inte, eftersom "You're Next" sedan sin release har hyllats av majoriteten kritiker. De får väl stå sitt kast och genomlida en likadan film en gång till. Ska bli kul att se hur länge de står ut.
Jag hyrde "You're Next" på film2home för 9 kr. Verkligen billigt, och kanske till och med värt pengarna om du verkligen gillar slasher. Du vet vad du får. Men tiden du slösar bort kan du aldrig få åter. Vågar du, vågar du chansa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar